ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

«قارچ سیاه» آیا آدم می‌کشد؟

  • کد خبر: ۷۸۴۷۲
  • ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
«قارچ سیاه» آیا آدم می‌کشد؟
متخصصان می‌گویند قارچ سیاه در برخی از مبتلایان بیشتر ظاهر می‌شود و با علائم تورم چشم و افتادی پلک، ترشحات تیره رنگ در داخل بینی و علایم مغزی بروز می‌کند.

نجفی | شهرآرانیوز؛ کرونا حالا دارد روی دیگرش را هم نشانمان می‌دهد. دارد با فراغ بال از تعلل و خستگی ما نهایت استفاده را می‌کند و طوری گاز می‌دهد که یک جهش لامبدایی و به بروز قارچ سیاه نیز کمک کرده که تا قبل از این وجود داشته، اما مرض نادری بوده است. متخصصان می‌گویند قارچ سیاه در برخی از مبتلایان بیشتر ظاهر می‌شود و با علائم تورم چشم و افتادی پلک، ترشحات تیره رنگ در داخل بینی و علایم مغزی بروز می‌کند. از طرف دیگر، با وجود نگرانی‌های زیادی که بین مردم به وجود آمده، اما این بیماری مسری نیست، بلکه افرادی را هدف قرار می‌دهد که دیابت، فشار خون بالا و نقص سیستم ایمنی دارند، اما نگرانی از همه گیری قارچ سیاه از آنجایی ناشی می‌شود که جهش پی درپی و مرگبار کرونا باعث نقص شدید ایمنی بدن می‌شود.

 

این بار، اما محققان از سویه لامبدایی حرف می‌زنند که اولین بار در پرو دیده شده است و می‌گویند می‌تواند جای دلتای هندی را بگیرد و می‌تواند چند پیک به پیک‌های بی نهایت ما اضافه کند. با این حال وقوع پیک ششم و یکی شدن پیک پنجم و ششم، بستگی به شرایط و نحوه کنترل و محدودیت‌ها دارد، اما خطر فراگیری سویه لامبدا جدی است، بنابراین باید در کنار در نظر گرفتن محدودیت ها، روند واکسیناسیون را در کشور بهبود بخشید و شهروندان را در برابر کرونا واکسینه کرد، ولی آیا قارچ سیاه می‌تواند خطر جدی باشد؟

نگران نباشید و بدنتان را قوی کنید

به گفته علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای کشور، لامبدا، دوره نقاهت بیمار را طولانی می‌کند. ابتلای بیشتر کودکانان و نوجوانان و علائم مربوط به اعصاب مرکزی، گوارشی و حس چشایی شیوع بیشتری دارد. لس آنجلس تایمز در گزارشی خبر داده که کارشناسان آمریکایی هنوز نمی‌دانند کرونای لامبدا خطرناک‌تر از هندی است یا نه؟ البته گزارش‌های امیدبخش بعدی نشان می‌دهد که لامبدا به اندازه دلتای هندی خطرناک نیست و خیلی زود می‌تواند درمان شود، اما بعد از اعلام خبر انتشار «قارچ سیاه» موجی از نگرانی در بین مردم ایجاد شد. با این حال از دیروز پرستاران و برخی از متخصصان که در فضای مجازی فعالیت دارند در حال اطلاع رسانی درباره قارچ سیاه هستند.

 

بیماری «قارچ سیاه» توسط گروهی از کپک‌ها به نام «موکورمیستس» از طریق سینوس وارد بدن افراد می‌شوند و در آنجا رسوب می‌کنند و می‌توانند به فضای سر بیمار راه پیدا کنند و هنگامی که سیستم ایمنی بدن افراد نمی‌تواند آن‌ها را تحت کنترل درآورد، آن‌ها به پایه مغز حمله می‌کنند و در آنجا یک مشکل واقعی به وجود می‌آورند که بسیار جدی است، البته به طور کلی، بدن قادر به دفع این آلودگی قارچی هست. یکی از پرستار‌ها در همین باره در توئیترش نوشته: «همین اول کاری تا قارچ سیاه وحشت آفرین نشده بگم این بیماری قبلا هم بوده، ولی نه این قدر شایع، نه اونقدر نادر. بیشتر هم کسایی رو درگیر می‌کنه که ضعف سیستم ایمنی دارند (مثل سرطانی‌ها و پیوندی ها) حالا توی بعضی کرونایی‌ها که سیستم ایمنی شون قاطی کرده هم دیده شده است. بدنتون رو قوی کنید و نگران نباشید.»

 

دکتر صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی، هم مدعی شده: «درپی موج جدید کرونا بیماری قارچ سیاه شدیدا شیوع پیدا کرده است. فقط در بیمارستان امام خمینی ۱۰ مورد مبتلا داشته ایم به دلیل نبود داروی مخصوص این بیماری، بیمار‌ها یا کور می‌شوند یا به مرگشان منجر می‌شود.» این عوارض هم طبق گفته دکتر صالحی به دلیل نبود داروی آمفوتریسین بی در کشور است.

چرا صداوسیما بعد از انتشار اخبار اطلاع رسانی درستی نمی‌کند؟

خبر ابتلای برخی از بیماران به «قارچ سیاه» برای اولین بار در صداوسیما مطرح شد و همین باعث شد خیلی‌ها را نگران کند و حتی گمان کنند که این ویروس، که نام هولناکی هم دارد، چیز تازه‌ای است و می‌تواند از کرونای دلتا و لامبدا هم خطرناک‌تر باشد. صداوسیما موظف بود خیلی زود نسبت به رفع نگرانی و اطلاع رسانی برای مردم اقدام کند که این اتفاق آن طور که باید رخ نداد؛ دست  کم حرف‌هایی که در فضای مجازی بین مردم می‌گذرد، نشان می‌د هد که دچار سردرگمی شدیدی شده و حتی به وحشت افتاده اند. برای همین اهل فن، متخصصان و پرستاران و نیز خبرنگاران ترجیح دادند در محیط مجازی و در برخی از رسانه‌های رسمی و غیررسمی به سؤالات مردم پاسخ دهند و تاجایی که می‌توانند رفع نگرانی کنند.


دکتر اسدی، متخصص ریه، در گفت وگویی این نگرانی را بی مورد دانست و گفت: «عموم کسانی که مبتلا به کرونا شده اند نگران عفونت قارچ سیاه نباشند. قارچ سیاه عفونتی است که بیشتر بیمارانی که نقص سیستم ایمنی یا قند بالا دارند به آن دچار می‌شوند و در کشورمان درمان می‌شود.» با همه این‌ها تقریبا می‌توان گفت نگرانی برای ابتلای عمومی به این بیماری وجود ندارد و متخصصان تأکید کردند که فقط مردم از مصرف خودسرانه کورتون خودداری کنند و فرایند درمان و تجویز دارو باید زیرنظر پزشک انجام شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->